Zarządzanie projektami, zespołem i analiza IT

Zarządzanie projektami

68 narzędzi dla kierownika

Bez przedłużania; poniżej lista narzędzi, które mogą Ci pomóc.

Wykresy i diagramy

Poniżej narzędzia, dzięki którym w formie online narysujesz diagram, mapę myśli lub przeprowadzisz warsztat Event Storming. Narzędzia są do pewnego stopnia darmowe (wersja free może Ci wystarczyć). Sprawdź wszystkie i wybierz te, które najbardziej Ci odpowiada.

Miro.com – mapy myśli, diagramy, event storming

Diagrams.net – diagramy UML

Coogle.it – mapy myśli

Lucidchart.com – diagramy, mapy myśli

Notowanie

Evernote – dużo features, przypomnienia, templatki notatek. Wersja darmowa zawiera kilka ograniczeń, ja uciekłem z evernote ze względu na ograniczenie ilości urządzeń w wersji darmowej.

Notion – sam nie mogłem się do niego przekonać, zbyt duży kombajn jak dla mnie. Wielu moich znajomych bardzo poleca ten edytor.

Google Docs – uwielbiam google docs, zdarza się, że wykorzystuje do pisania dokumentacji dla zespołu (o ile pozwala umowa na trzymanie jej w takich miejscach). Bez problemu działa przy dokumentacji dla ok. 100 stron.

Confluence – świetne narzędzie zintegrowane z Jirą. Niestety płatne, ale jeśli korzystacie z narzędzi Attlassian to naprawdę warto sprawdzić.

Notes – narzędzie wbudowane na mac osx, z którego aktualnie korzystam. Jest ubogie w features, ale świadomie je wybrałem bo świetnie synchronizuje się z innymi urządzeniami – iPhone, iPad, Mac. Nie linkuję bo to narzędzie wbudowane w system.

Zarządzanie projektem / zadaniami

Trello – narzędzie bazujące na tablicach (coś w rodzaju Kanban). Dużo możliwości konfiguracji i integracji. Spodoba się każdemu, kto lubi pracować “na karteczkach”. Ja nie mogłem się przekonać do narzędzia bo jest zbyt duże do zarządzania listą “TODO”, a ma zbyt mało funkcji do prowadzenia w nim projektu. Nie sugeruj się moją opinią – wielu moich znajomych prowadzi proste projekty w Trello i są bardzo zadowoleni. Polecam Ci sprawdzić. Szczególnie warte Twojej uwagi są tzw. Power ups (takie pluginy), które rozbudowują Trello.

Jira – bardzo funkcjonalny kombajn. Trudna w konfiguracji, ale bardzo elastyczna. Bardzo lubię Jirę, ale ile włosów sobie musiałem wyrwać aby ją skonfigurować to wiem tylko ja. W Jirze niczego mi nie brakuje. Plan darmowy jest ograniczony liczbą użytkowników. Płatna Jira jest droga – sprawdź ich cennik. Jeśli korzystasz z Jiry to jak dla mnie “must have” są pluginy Tempo – które umożliwiają logowanie czasu i harmonogramowanie projektów.

Asana – słyszałem wiele pozytywnych opinii do prowadzenia projektów biznesowych w tym narzędziu.

Redmine – old school, ale kocham redmine. Korzystam z niego przy niektórych projektach i jest naprawdę OK. Narzędzie jest darmowe. Jedyny minus, że musisz je sam zainstalować na serwerze. Polecam Ci kilka pluginów, które są użyteczne

  • RedmineUp – płatny plugin do helpdesku. Naprawdę świetny!
  • WorkTime – do zarządzania przepracowanym czasem
  • Computed Custom Fields – rozszerza redmine o własne pola. Niestety nie jest już wspierany.

Poniżej narzędzia, z których nie korzystałem biznesowo, ale wielu moich znajomych je poleca:

Monday.com

Open Project

Clickup

FreshDesk i Wrike.

Produktywność

Poniżej znajdziesz narzędzia do zarządzania sobą w czasie.

Todoist – lista zadań “todo”. Bardzo dobre narzędzie, z którego korzystałem przez długi czas.

Reminder – lista zadań “todo”, narzędzie jest wbudowane w system Mac OSX. Przeniosłem się na nie z todoist’y, ze względu na lepszą synchronizację między urządzeniami.

Nozbe – nie wiedziałem czy dać to narzędzie do kategorii zarządzania projektami czy zarządzanie listą zadań. Polski software Michała Śliwińskiego, który jest użyteczny (ale jak dla mnie za duży kombajn do listy “todo”, a zbyt mały do zarządzania projektami).

Toggl – narzędzie umożliwiające śledzenie czasu spędzonego nad konkretnymi zadaniami. Manualnie włączasz start/stop.

RescueTime – narzędzie umożliwiające śledzenie czasu spędzonego nad konkretną aktywnością. Instalujesz je w systemie i śledzi Ci przez jaki czas używałeś jakiegoś programu. Wszystko dzieje się automatycznie.

Harmonizely – narzędzie do ogarnięcia kalendarza. Możesz tworzyć sloty czasowe, na które inni mogą Ci umawiać spotkania. Idealnie sprawdza się do prowadzenia konsultacji.

Plugin blokujący strony – jeśli masz kompulsywny nawyk wchodzenia na strony typu Facebook, Twitter, Wykop etc to możesz użyć pluginu do Chrome, który zablokuje Ci te strony.

Plugin blokujący wall Facebooka – świetny plugin umożliwiający korzystanie z Facebooka (grupy, messenger), ale blokujący news feed. Mam go włączonego od kilku lat aby śledzić wartościowe informacje w grupach, ale nie tracić czasu na przeglądanie reklam na wallu. Jak już o grupach mowa, to zapraszam Cię do mojej grupy na FB o zarządzaniu projektami!

Plugin przyśpieszający wideo – w każdym wideo pokażą Ci się dodatkowe kontrolki, dzięki którym możesz przyspieszyć lub zwolnić wideo. 

Brain.fm – playlisty z “muzyką”, która wspiera pracę nad zadaniami i nie rozprasza Cię.

Playlista (YouTube) – ja sam korzystam z playlist “Nature sounds”. Są to różnego rodzaju 8h nagrania plaży na Dominikanie, albo dźwięku ptaków w lesie. Pracuje mi się przy tym lepiej niż w ciszy lub muzyce. Alternatywnie możesz skorzystać z Noisli – to konfigurator dźwięków. Zaznaczasz czy chcesz słuchać deszczu (czy z burzą) itp.

Bezpieczeństwo

LastPass.com – narzędzie, którego używam do przechowywania haseł. Ma plugin do przeglądarki i aplikację mobilną. Można podlinkować ze sobą wiele kont w jedno miejsce – mam podlinkowane konto prywatne z kontami przeznaczonymi na hasła klientów.

KeePassX – manager haseł, który przechowuje je w formie fizycznego pliku. Korzystam w kilku przypadkach, umieszczając ten plik w chmurze typu Google Drive, dzięki temu mam dostęp do pliku na wielu urządzeniach.

1Password.com – wielu moich znajomych poleca to narzędzie.

Komunikacja

Franz – agregat komunikatorów. Możesz dodać wiele różnych “kont” w jedno miejsce.

Microsoft Teams – wykorzystuję do konferencji, spotkań online z klientami. Możesz utworzyć niezmienny link do konferencji z Tobą, a następnie podlinkować go w swojej domenie. Np. WedlugPlanu.pl/zadzwon -> przekieruję Cię do połączenia z Tobą. Dzięki temu w prosty sposób możesz przesyłać link do konferencji.

Slack – korzystam na co dzień. Polecam Ci jednak zacząć przygodę ze Slack od odpowiedniej konfiguracji powiadomień (standardowo dostajesz powiadomienia o wszystkim – warto to zredukować). Slack również oferuje połączenia audio/wideo jednak w mojej opinii działają beznadziejnie, dlatego korzystam dodatkowo z MS Teams.

WhatsApp używam do komunikowania się z osobami spoza Polski i moją mamą (to jedyny komunikator jaki ogarnia 😀 ).

Signal – podobno najbezpieczniejszy komunikator, jeśli chodzi o kwestie szyfrowania.

Zoom – świetne narzędzie do połączeń audio / wideo. Zaskakująca dobra jakość dźwięku i obrazu.

TeamViewer – bardzo przydatne w moim zespole programistów. TeamViewer umożliwia (kontrolowane) przejęcie dostępu do komputera. Dzięki temu jeden developer, może pomóc na odległość drugiemu. Używamy tego również namiętnie w administracji.

Mi zdarza się korzystać z TeamViewera do połączenia z komputerami zdalnymi u klientów.

Cleanfeed – narzędzie do połączeń audio, które miksuje w jeden plik Twój głos i głos rozmówcy. Przydatne gdy chcesz nagrać daną rozmowę (MS Teams, również ma taką możliwość).

Pozostałe

Generator stopek do e maili – genialne narzędzie do generowania ładnych stopek do e-maili. Kto walczył w html ze stopką, ten pokocha to narzędzie. Jest darmowe.

Zapier – narzędzie do automatyzacji. Korzystam jako ułatwienie w wielu projektach – np zapier monitoruje mi “czy występują jakieś zadania w projekcie z parametrami – X,Y,Z” – jeśli tak to dostaję powiadomienie i mogę reagować na ryzyka w trybie realtime.

Ifttt – narzędzie analogiczne jak Zapier służące do automatyzacji.

Terminus – aplikacja mobilna do połączenia się do dowolnego Terminala. Idealnie sprawdza się gdy w sytuacjach awaryjnych musisz coś wykonać na serwerze.

Canva – nie znalazłem lepszego narzędzia do tworzenia grafik online. Jest mnóstwo darmowych szablonów grafik, w które wstawiasz swoje treści i pobierasz. Uwielbiam Canva.

Crello – alternatywa do Canva.com, zawiera inne templatki. Sprawdź oba narzędzia.

Carrd – z tego co znalazłem to najtańszy “landing page designer”. Koszt roczny to kilka dolarów, a jest naprawdę funkcjonalnym narzędziem. Sam korzystam, zbudowałem na nim już wiele stronek.

F.lux – dostosowuje ciepło kolorów ekranu do zachodów i wschodów słońca w Twojej strefie czasowej. Ostatnio modny biohacking mocno forsuje tego typu narzędzia, które blokują niebieskie światło, które utrudnia zasypianie.

Keynote – alternatywa do PowerPointa. To narzędzie wbudowane w Mac OSX. Umieściłem je tutaj bo da się je połączyć z iPhone żeby używać go jako “zmieniacz” slajdów. W PowerPoint nie znalazłem takiej opcji.

NewRelic – świetne narzędzie do analityki serwera. Instalujesz dodatek do systemu, który analizuje czasu wykonania poszczególnych procesów. Usprawniliśmy wiele projektów, dzięki temu narzędziu.

Elastic Stack – kombajn, z różnymi narzędziami. Ja osobiście polecam Ci je głównie ze względu na Elastic Search – wyszukiwarkę, która szybko wyszukuję w dużej ilości danych. Warty uwagi jest również Elastic Security – czyli narzędzie z kategorii SIEM (Security Incident Event Manager). Po zainstalowaniu na serwerze i odpowiedniej konfiguracji “trzymasz rękę na pulsie” jeśli chodzi o bezpieczeństwo serwera i aplikacji.

Smartlook.com – biblioteka, którą możesz zainstalować w swoim projekcie, aby śledzić sesję użytkownika. Smartlook nagrywa to co robi użytkownik. Bardzo przydatne gdy chcesz sprawdzić czy UX, który zaprojektowaliście jest intuicyjny dla użytkowników. Ja korzystałem w kilku projektach ze smartlooka w projektach utrzymaniowych – gdy klient zgłaszał błąd, mogliśmy obejrzeć co dokładnie robił aby odtworzyć dany problem.

DuetDisplay.com – stwórz ze swojego smartfona dodatkowy ekran do komputera.

CloudFlare – doskonałe narzędzie poprawiające wydajność i bezpieczeństwo Twoich projektów. Ma obsługę DNS, LoadBalancera, Firewalla, Cachingu i innych.

Google Forms – według mnie najlepsza aplikacja do tworzenia ankiet i zbierania feedbacku. Namiętnie używam.

Wiedza (extra)

Bezpieczna umowa na wykonanie projektu IT – pobierz wzór bezpiecznej umowy, która zabezpieczy Cię przed nieetycznymi zachowaniami klienta.

Szablon Excel do Wyceny projektu IT – pobierz szablon Excel, który przyśpieszy i ułatwi wyceny projektów IT.

Wideo: Wycena projektu od A – Z – obejrzyj wideo, w którym omawiam jak podejść do wyceny projektów.

Webinar: Jak napisać dokumentację IT (bez bólu)? – obejrzyj webinar, w którym mówię jak podejść do tworzenia zrozumiałej dokumentacji projektów IT.

Mini kurs: Jak zbierać wymagania od klienta? – mini kurs, z którego dowiesz się jak rozmawiać z klientem aby poznać prawdziwe oczekiwania do projektu. Nauczysz się również jak notować na spotkaniu, aby notatki były czytelne nawet rok później.

Kurs: Dokumentacja.Pro – mój najnowszy kurs (5h wideo), w którym nauczę Cię jak napisać zrozumiałą dokumentację IT.

Kurs: Dokładna Wycena Projektów IT – mój pierwszy kurs, w którym kompleksowo pokazuję jak wycenić projekt IT.

Jak harmonogramować projekty IT? – webinar o wyliczaniu „kiedy skończymy projekt”.

Po pracy

Strava.com – jeśli uprawiasz triathlon, lub po prostu biegasz to najlepsza (według mnie) aplikacja do treningu. Jeśli dołączysz to zajrzyj na mój profil!

Plugin do Strava – genialna nakładka do przeglądarki, która pokazuje dużo ciekawych wykresów i danych do analizy treningów. Plugin daje dużo danych, które nie są widoczne w podstawowej wersji Strava.

IntervalTimer – świetna aplikacja na iPhone, w której możesz skonfigurować dowolny trening HIT, interwałowy.


Jeśli jakieś narzędzie jest dla Ciebie must-have, a brakuje go na tej liście – zostaw komentarz!


Dziękuję, że przeczytałeś ❤️

Pssst... przygotowałem dla Ciebie kilka prezentów - wybierz co Ci się przyda! 👍

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.